Harrastatko sinä vaa´alla juoksemista?

Taas olis viikko mennyt ja tämän viikon alussa kävinkin tuttuun tapaan kuntotsekissä Harrilla FitFarmin toimistolla. Kunto paranee pikku hiljaa ja tällä kertaa ei tarvinnut tehdä mitään muutoksiakaan. Rasvaprosentti oli jälleen laskenut ja tällä hetkellä mennään siinä 11 pintaan, joka on kyllä todella hyvä. Rasvaprosentilla ei sinällään ole mitään väliä, mutta se on hyvä mittari kehityksen seurannassa.

Kuntotsekissä nousi yksi tärkeä asia esille, josta toivon myös muiden ottavan oppia. Olen aikaisemmin ollut todella huono käymään vaa´alla. Ostin sellaisen vasta pari vuotta sitten, kun aloin tavoitteellisesti treenaamaan. Sitä ennen en todellakaan seurannut painoani. En edes tiedä paljon oikeasti painoin, koska sillä ei ollut mulle mitään merkitystä. Kisavalmennuksen myötä aluksi seurailin vain silloin tällöin painoa, ehkä kerran tai pari kuukaudessa. Pikku hiljaa se alkoi kuitenkin lisääntymään ja dieetin aikoihin se taisi olla kerta viikkoon, kun ilmoitin painostani valmentajalle. Tämän hetkisessä valmennuksessani painoa ei seurata, mutta tapa on jäänyt päälle, ja ehkä vähän liikaakin. Tällä hetkellä hypin siellä jatkuvasti, joka ei missään nimessä ole hyvä juttu. Kaikkeen sitä jääkin koukkuun. 🙂 En ollut jotenkin itse asiaan kiinnittänyt sen enempää huomiota, koska puntarointi oli alkanut menemään automaatiolla.

Muista juoda vettä 2-3 litraa päivässä!
Muista juoda vettä 2-3 litraa päivässä!

Mutta nyt päätin, että puntarilla juokseminen saa loppua, koska se ei tässä mun lajissa kerro kaikkea, ja välillä jopa antaa hieman vääriä signaaleja. Painoon kun vaikuttaa niin moni asia. Peili on se mikä ratkaisee loppupeleissä ja kilpailijan kokonaisuus. Silloin tällöin kuten kerran viikossa näin dieetillä voi hypätä puntarille, mutta ei sen enempää.

Suosittelen ehdottomasti, jos olet koukkuuntunut vaakaan kuten minä, jättämään tämän kapistuksen hetkeksi rauhaan. Päätä itsellesi yksi päivä viikossa ja tietty aika (mieluiten aamu), jolloin käyt vaa´alla. Itsensä punnitsemista ei tarvitse sen enempää seurailla. Muuten siitä tulee helposti pakkomielle, ja miten tylsää on hei aloittaa päivä aina puntarin kautta? Varsinkin, jos lukema ei aina miellytäkään. Keskitytään siis mielummin hyviin asioihin ja jätetään liika painon seuraaminen vähän vähemmälle. Eiks niin? Tämä on pieneltä ja merkityksettömältä tuntuva, mutta varmasti omaan fiilikseen vaikuttava asia, johon kannattaa kiinnittää huomiota.

Viikkoja olisikin jäljellä enää tämän viikon jälkeen 5 + valmisteleva kisaviikko. Sieltä ne Expot jo kolkuttelee ovelle.

Kuinka usein sinä käyt vaa´alla?

Comments(4)

Tarja
28.8.2015 At 9:00 am

Mulla on Omronin kehoanalyysivaaka.Joka ikinen aamu kun oon kotona käyn vaa’alla.Kirjaan tulokset ylös vihkoon.Moni on kysynyt multa miksi kontrolloin itseäni näin.En tiedä.Se on vaan tullut tavaksi.Olen ihan normaalipainoinen.

    susannamustajarvi
    29.8.2015 At 9:00 am

    Ootko koskaan miettinyt, että onko se hyvä tapa?

Tinni
28.8.2015 At 9:00 am

Silloin kun painoin enemmän en käynyt juuri koskaan vaa´alla, koska sen jälkeen olo vain ahdisti 😀 Nyt kun olen saanut painoa tippumaan, käyn vähintään joka kolmas päivä vaa´alla. Tarkkailen, että paino ei ala nousemaan ja nyt tuntuu kivalta katsoa lukemia 😀

Mukavaa viikonloppua!

    susannamustajarvi
    29.8.2015 At 9:00 am

    Moikka Tinni! Jos vaa´alla käyminen rauhoittaa mieltä, niin en näe syytä miksi sitä ei kannattaisi seurata. Varsinkin, jos siitä saa vielä lisäpuhtia tekemiseen! Ihanaa viikonloppua myös sinulle!

Leave a Comment

sing in to post your comment or sign-up if you dont have any account.