Miten tehdä tarkasta ruokavaliosta hauskaa?

File 19.12.2015 6.08.58

Multa usein kysytään, että miten ihmeessä jaksan syödä aina niin terveellisesti ja miten multa löytyy niin paljon itsekuria pysyä kolmatta vuotta tietyllä ruokavaliolla. Mulle ruokavalion noudattaminen ei oo koskaan ollut mikään kauhean iso haaste, mutta on niitä vaikeita hetkiä ollut mullakin. Ja sen vuoksi mulla on monia hyviä kikkoja, joiden avulla itse nautin tästä tavasta toteuttaa ruokavaliota. Ehkä paras tapa on huumori. Joka päivä hehkutan ruokailujen jälkeen omaa aivan sairaan hyvää ruokaa. Se on aitoa hehkutusta, koska nautin jokaisesta ateriastani suunnattomasti. Kiitän myös jokaisesta ateriasta itseäni. Miten tänäänkin olin loihtinut niin maukasta ruokaa. Päivästä toiseen, sama virsi! 🙂

Mutta tässä siis parhaimmisto mun vinkeistä 🙂 Pölli siitä itsellesi sopivimmat.

Banaani

Tää on ehdoton ykkönen ja jokaisen päivän pelastaja. Parempaa herkkua ei ole kuin banaani. Silloin kun ruokavalio on pitkään ollut sellainen, että siihen ei ole kuulunut valkoinen sokeri, on tuo banaani sellainen makeaherkku, että oksat pois. Ja saan hei herkutella joka päivä kaksi kertaa. Eikö olekin hienoa? Mulle herkkuja on myös rahka ja pudding. Niitäkin saan syödä pari kertaa päivässä. Eli näin kun laskee niin herkuttelen neljä kertaa päivässä.

File 5.11.2015 18.01.37

Chili

Chili on mun lempimauste ja käytän sitä joka paikassa. Laitan sitä kanaan, lihaan ja kalaan, pastaan ja salaattiin. Se on vaan niin hyvää. Ja kun mullahan ei ole hajuaistia, niin sen vuoksi on myös tuo makuaisti melko heikko. Tästä syystä mitä tulisempi ruoka sen parempi! Chilihän myös kesyttää nälkää. Oon joskus lukenut, että chilin kapsaisiini tekee olon kylläiseksi, ja sitä kautta ylensyönti vähenee. Kun vatsa on täynnä, eräät vatsalaukun hermosolut aktivoituu, ja kertoo aivoille, että olo on kylläinen. Rasvainen ruoka vaimentaa signaalia, jolloin syö helposti liikaa, mutta chilin lisääminen ruokaan saa signaalin lähtemään ajoissa. Aika mahtavaa, eikö?

Suola

Suola on sitten toinen mun lemppari, jota käytän lisättynä 8-10g päivässä. On se ruoka mikä tahansa, suola tekee siitä hyvää. Teen joka päivä itselleni Real leivän, jonka päällä on kurkkua ja suolaa. Nam!

Vesi

Juon päivässä noin 4 litraa vettä. Kun keho on tottunut saamaan paljon vettä alkaa vesikin maistumaan hyvälle. Vesi pitää myös nälkää loitolla ja mielen paljon virkeämpänä.

Muista juoda vettä 2-3 litraa päivässä!
Muista juoda vettä 2-3 litraa päivässä!

Purkka

Mikä sen parempaa kuin aterian jälkeen syödä purkkaa? Monilla on tapana ottaa ruoan päälle joku pieni sokerinen herkku. Mun mielestä purkka ajaa saman asian ja on huomattavasti terveellisempi vaihtoehto. Ajoittain syön todella paljonkin purkkaa. Ja koska tammikuussa on tapana tehdä lakkoja, niin tänä vuonna mä päätinkin tehdä purkkalakon. Saa nähdä onnistunko! 🙂 Vaatii kovaa itsekuria! heh.

Sellaisia vinkkejä. Onko sulla takataskussa vielä jotain parempia?

HOX HOX!!

GET UP! -tapahtuman lippupaketit on nyt arvottu. Arvontaan osallistui hieno määrä porukkaa, kiitos jokaiselle! Arpaonni osui tällä kertaa Lottaan ja Salsaan. Olen voittajiin yhteydessä sähköpostilla tässä lähipäivinä, joten Lotta ja Salsa kurkkikaas postianne. Toivottavasti nään mahdollisimman monia teistä siellä GET UP! -tapahtumassa. Tulkaa moikkaamaan, jos törmätään!

  • Share:

Comments(11)

Emmi
5.1.2016 At 9:00 am

Hyviä vinkkejä!:)

Mitäs sitten jos vatsa ei tykkää makeutusaineista?:(

    Jonna Mattila
    5.1.2016 At 9:00 am

    Saanko kysyä, miksi ei ole hajuaistia?
    Itsellä nimittäin sama ongelma. 🙂

      susannamustajarvi
      6.1.2016 At 9:00 am

      Mun hajuaisti katosi jossain kohtaa nuoruutta. En osaa ihan tarkkaan sanoa millon se tapahtui, koska se lähti niin huomaamatta. Sitä tutkittiin paljon ja kävin leikkauksessa, mutta syytä ei koskaan löytynyt. Nyt oon ollut jo yli puolet elämästäni ilman hajuaistia, eikä se sieltä koskaan palaa. Miten sun kohdalla on tapahtunut?
      Kirjoitin joskus aiheesta myös postauksen, jos haluat käydä lukemassa –> http://susannamustajarvi.fitfashion.fi/2015/09/10/millaista-on-elama-ilman-yhta-aistia/

    susannamustajarvi
    6.1.2016 At 9:00 am

    Moikka Emmi!
    Jos vatsa ei tykkää makeutusaineista, ei niitä kannata käyttää. Mä en suosittele muutenkaan makeutusaineiden käyttämistä, mutta suurimmassa osassa proteiinijauheita niitä valitettavasti on.

vieras
5.1.2016 At 9:00 am

Ei enää edes purkkaa?!!joko sekin lihottaa.

    susannamustajarvi
    6.1.2016 At 9:00 am

    Purkkalakko lähti puhtaasti siitä, että mä söin sitä niin paljon. Kummipojan kanssa tehtiin diili, että se pitää karkkilakon ja mä purkkalakon, koska en karkkia syö. Syynä ei oo lihomisen pelko tai kalorit. Mä en laske purkan kaloreita 🙂 Joten ei hätää, ei purkka oo se mikä meitä lihottaa. 🙂

Jenni
5.1.2016 At 9:00 am

Mausteet mausteet ja mausteet. Se ruoka ei ole samanlaista kun välillä maustaa intialaisella, välillä meksikolaisella, välillä afrikkalaisella maustesekoituksella. Suolattomia valmiita sekoituksia löytyy ainakin etnisistä kaupoista ja usein myös ihan tavallisistakin kaupoista. Niistä maustesekoituksista voi tehdä myös öljy- tai jugurttipohjaisia kastikkeita ja taas on erilaista ruokaa 🙂 Eikä ruoan tarvitse olla aina samassa muodossa: välillä hedelmät voi syödä lohkoina/tikkuina, välillä smoothien seassa. Välillä kasvikset voi kypsentää uunissa, välillä pannulla.

    susannamustajarvi
    6.1.2016 At 9:00 am

    Jep. Juuri noin. Yks parhaimmista herkuista on muuten myös bataatti, ja niin, että viipaloi sen “ranskalaisiksi” ja laittaa uniin, 200astetta noin 45 min. Aivan parhaita!

-E-
6.1.2016 At 9:00 am

Moikka!

Lueskelin eilen tätä postausta samalla kun söin ohi ohjeiden… Mitä vinkkejä sinulla olisi ohisyömisen hallintaan?
Itse olen huomannut että pahinta on noudattaa ohjeita stressaantuneena ja väsyneenä, joskus jopa tyhmästi “palkitsen” itseäni. ohisyömisen jälkeen olen niin vihainen ja vielä enemmän stressaantunut.. Tuntuu, että lehdissä ja blogeissa ihmiset vain onnistuvat, kukaan ei kerro epäonnistumisista, olenkohan ainoa… Suurin pelkoni on se, että valmentajani sanoisi minulle ettei minusta olekkaan kisalavoille (parin vuoden päästä) 😀

    susannamustajarvi
    6.1.2016 At 9:00 am

    Moikka E!

    Mun vinkki on, että käyt vielä läpi omia tavoitteita. Onko ne sellaisia, että ne motivoi sua pysymään sovitusssa. Jos ei oo, niin mikä siinä on sellaista, että heikolla hetkellä se ei riitä perusteluksi. Joskus me tehdään asioita ja tavoitteita sen pohjalta mitä muut meiltä odottaa, tai mikä olisi hienoa saavuttaa, mutta onko se kuitenkaan sitä mitä me oikeasti haluamme? Ollaanko me valmiita tekemään sen eteen niin paljon töitä, että se on prioriteetti numero yksi?

    Jos tavoitteet on kunnossa, ja niissä ei oo mitään korjattavaa, niin sitten ehkä voisit tehdä mielikuvaharjoitusta siitä, että miltä susta tuntuu silloin kun olet syönyt ohi. Osaisitko palauttaa tuon muistikuvan itsellesi siinä hetkessä, kun oot tekemässä valintaan ohi syönnin ja ruokavaliossa pysymisen välillä?

    Mulla on paljon samanlaisten ongelmien kanssa kamppailevia valmennuksessa. Tie ei ole helppo ja se vaatii työtä, mutta onnistut siinä varmasti kun uskallat olla itsellesi rehellinen.

    Tsemppiä loppuviikkoon!

Saara
6.1.2016 At 9:00 am

Älä ihmeessä ole kokonaan purkkalakossa. Jokaisen aterian jälkeen olisi oikeasti fiksua pureskella kahta xylitolpurukumin palaa muutaman minuutin ajan. Se pysäyttää happohyökkäyksen, jonka ruokailu on aiheuttanu, ja ihan oikeasti ehkäisee reikiintymistä 🙂

Leave a Comment

sing in to post your comment or sign-up if you dont have any account.