Miten valmistaudun treeniin?

Viikot vierii ja vauhti kovenee ja sitä myöten myös kisat lähenee. Nyt olisi enää 2 weeks out ja se olisi sitten menoa Kultsan bikini lavoilla. Odotan tätä ihan mielettömästi. Odotan eniten sitä ihanaa kisajännitystä. Siitä saa jonkinlaista voimaa ja tsemppiä. Mä odotan myös viimeistä viikkoa innolla, sillä mielenkiinnosta haluaisin jo tietää, miten se kaikki kisavalmistelu toteutetaan. Mullahan on nyt todella onnekas tilanne, sillä tässä loppusuoralla olen saanut olla hyvinkin luottavaisin mielin. Kalorit on suht korkealla eikä treenimäärätkään ole mitään järin suuria. Kaikki on menyt siis aivan mallikkaasti. Mutta eikös monet ole omasta kokemuksestaan kertoneetkin, että ensimmäinen kisadieetti usein menee kuin junan vessa ja sitten se toinen onkin jo vähän haastavampi? Saa nähdä toteutuuko tämä teoria sitten minulla käytännössä. 

Meillä oli Fitnesstä Hyvällä Sykkeellä Ry:n toimesta järjestetty kisademo viime viikon sunnuntaina. Siellä pääsimme hiukan harjoittelemaan esiintymistä ja kilpailutilannetta. Olen yllättynyt, kuinka vaativaa se sitten loppujen lopuksi onkaan. Lavalla kokonaistilanteen huomioon ottaminen, esiintyminen, hymy ja tuomareiden huomiointi. Mallina näytöksissä olen tottunut esiintymään yleisölle, nyt esiintyminen täytyy osata suunnata pääosin tuomareille. Kaikki mitä siellä lavalla tehdään näyttää ja kuulostaa hyvin helpolta, mutta näin kokemuksesta kisademon jälkeen voin todeta, että se on kyl kaikkea muuta kuin helppoa. Jokainen menköön itse se kokeilemaan ennen kuin alkaa väittämään vastaan 🙂

WP_20150329_11_31_00_Pro WP_20150329_11_31_53_Pro

Kisademossa oli mukava päästä juttelemaan muiden samassa tilanteessa olevien ihmisten kanssa ja oli hauska huomata kuinka kaikki ihmiset reagoivat ja tuntevat erilailla. Aika moni oli sellaisilla fiiliksillä, että jännittävät niin paljon kahden viikon päästä tulevia kilpailuja, että toivoisivat niiden olevan jo ohi. Itse kuitenkin odotan sitä päivää, sillä haluaisin jo nousta lavalle. Haluan olla siellä ja toivon sen hetken kestävän pitkään. Haluan nauttia jokaisesta hetkestä “parrasvaloissa”. Tiedän, että nautin huomiosta, enkä edes lähde sitä kieltämään. Nautin kun pääsen esiintymään. Olen kasvanut siihen. Kaikkein makeinta on se, että tiedän tehneeni parhaani. Nyt vain haluan päästä näyttämään työni tulokset ja katsotaan sitten mihin se riittää. Haluan pian päästä kokemaan sen tunteen, kun saa olla tyytyväinen tekemäänsä kovaan työhön ja nauttia lavalla olosta. Olen onnellinen, sillä kisademossa sainkin hyvää palautetta juurikin siitä fiiliksestä ja siitä, että mun yleinen olemus ja kokonaisuus oli hyvä. Tästä on hienoa jatkaa, sillä kahdessakin viikossa voi saada vielä paljon aikaiseksi. 

IMG_0027004

Ajattelin tänään hiukan pohtia sitä, miten itse valmistaudun aina tulevan viikon treeneihin. Mä olen aina ollut sellainen urheilija, joka laittaa urheilun etusijalle. Minun hyvinvoinnille tärkeää on saada ennakoida tulevaa. Mun ja mieheni arjessa kaikki suunnitelmat tehdään treenien ympärille. Sitä meidän elämä on aina ollut, sillä olemme molemmat urheilleet koko ikämme, joten se on meille luonnollinen tapa. Mutta tiedän, että tavasta voisi olla muillekin hyötyä, sillä kun treenit on suunniteltu valmiiksi kalenteriin on niiden noudattaminen ja toteuttaminen huomattavasti helpompaa. 

Viikkosuunnitelma

Mieheni kanssa me suunnittelemme yleensä sunnuntaina tai viimestään heti maanantaina tulevan viikon tapahtumat eli treenit, kaupassakäynti ja sellaiset isommat jutut, jotka tulisi ottaa huomioon treenejä ja ruokia suunniteltaessa. Tällä tavalla me pystymme katsomaan viikkoa laajemmasta näkökulmasta ja treenit on suunniteltu tukemaan toinen toistansa. Näin pystymme varmistamaan sen, että esimerkiksi jalkapäivät ja porrastreenit tulevat juuri oikein väliajoin. Välillä viikoissa saattaa olla myös paljon kaikenlaista muuta ohjelmaa, jolloin hyvällä suunnittelulla on tärkeä merkitys, jotta kaikki treenit ehtii tehdä viikon aikana. Tällä hetkellä olen tosin rauhoittanut enemmän omaa elämääni, enkä arkisin juuri halua antaa aikaa muuta kuin treenille, työlle ja kotona olemiselle. En tiedä onko se tämä ikä vai mikä, mutta olen alkanut todella viihtymään kotona, enkä kaipaa yhtään enempää äksöniä. Nautin rauhasta ja olen siitä todella onnellinen. 

Viikkosuunnitelmissa otan huomioon treenin lisäksi ravinnon ja levon. Me usein kokkaamme mieheni kanssa koko viikon ruoat sunnuntaina pakkaseen. Sieltä on sitten helppo ottaa jo valmiiksi punnitut ateriat. Voiko arki enää helpommaksi tulla? Ja mikä parasta vatsa kiittää, kun saa oikean määrän ravintoa laadukkaista lähteistä. Tällä tavalla myös mieliteot on helpommin hallittavissa, kun ei tarvitse joka päivä olla hellan vieressä kokkaamassa. Käymme kaupassa kerran viikossa, jotta emme tekisi niin paljoa heräteostoksia. Ruoan lisäksi suunnitelman avulla saan myös tarpeeksi lepoa. Menen päivittäin nukkumaan klo 22 ja herään joka aamu klo 6. Tähän minulla on mahdollisuus, sillä tiedän, että asioilla on oikea aika ja paikka ne tehdä, joten illalla kun olen menossa nukkumaan, en ole hääräämässä keittiössä tai siivoamassa kaappeja, sillä olen suunnitellut tehtävät työt viikkoon, jolloin ne teen. Ja tiedän, että illalla kun kello lyö kymmenen on aika mennä nukkumaan ja muiden asioiden hoitaminen hoituu myöhemmin.

IMG_0011003

Treenin suunnittelu

Alan heti edellisen treenin loputtua valmistautumaan seuraavaan treeniin. Käyn usein edellisen treenin loppuverryttelyssä mielessäni läpi seuraavan päivän treeniä. Jatkan tätä seuraavaan päivään ja seuraavaan treeniin saakka. Mitä treeni tulee pitämään sisällään? Miltä se minusta tuntuu? Miten saan kaikki tehot irti itsestäni? Tämä mielikuvaharjoittelu on ollut erityisesti näin kisadieetillä erittäin hyödyllistä, sillä minunkin kohdalle on osunut muutama kerta, että salille lähtemiseen on täytynyt käyttää melkosen energian, että on saanut persuksen ylös sohvalta. Mielikuvaharjoittelu on myös auttanut siinä, että pystyn ajatuksissani pohtimaan sitä, että saan treenin tuntumaan varmasti juuri sinne kuin sen kuuluisikin. Mullahan oli viime vuoden alussa ongelmia siinä, että en saanut treeniä tuntumaan pakarassa niin kuin sen olisi kuulunut. Nyt onneksi asia on toinen, mutta uskon, että mielikuvaharjoittelulla on ollut siihen apua. 

Mulle on myös tärkeää tietää minkä treenin teen minäkin päivänä, sillä välillä mulla on jalkapäivinä ollut korkeampia hiilihydraatti tasoja, jolloin aamulla kun tekee kaurapuuroo tulee mulla on olla tiedossa se, että minkä treenin tänään tulen tekemään. Olen hyvin järjestelmällinen ihminen ja sen vuoksi tällainen elämäntapa ja tyyli sopii minulle. Tiedän, että se ei varmasti sovi kaikille, enkä väitäkkään, että tämä olisi se ainoa oikea tapa elää. Tämä sopii minulle, ja kannustankin kaikkia pohtimaan, millainen suunnittelu ja tapa sopisi sinulle, jotta arki olisi mahdollisimman iisiä ja treeniä sekä sun omaa hyvinvointia tukevaa? 

IMG_0004002

Lämmittely/verryttely

Uskon, että jokaiselle on tuttua juttua se, että treenin aluksi tulisi hieman lämmitellä. Usein tämä kuitenkin kiireen keskellä jää monilta tekemättä. Voimistelijana mulle siitä on onneksi tullut pinttynyt tapa ja voin vannoa, etten ole koskaan tehnyt yhtäkään treeniä lämmittelemättä, sillä tiedän miltä se tuntuu, jos lämmittelyn on tehnyt huolimattomasti ja lihakset eivät ole valmiita alkavaan treeniin. Lämmittelyn sijasta käytän useimmiten sanaa verryttely, sillä mun mielestä verryttely on kuvaavampi sana käyttää, sillä sen tarkoituksena on aktivoida lihakset tulevaan treeniin. Ennen jokaista treeniä mä verryttelen lihakset, joita tulen treenissä treenaamaan. Jos mulla on jalkapäivä, poljen yleensä kymmenisen minuuttia kuntopyörällä ja siirryn sen jälkeen tekemään aktiivisia, liikkuvia eli dynaamisia venytyksiä. Näillä venytyksillä tarkoitan esimerkiksi jalan heilautuksia, askelkyykkyjä, ilmakyykkyjä, keppijumppaa, ja erilaisia liikkeitä, joissa liikkeessä saa venytyksen aikaiseksi. Jos mulla on vuorossa yläkropan treeni, verryttelen useimmiten soutamalla ja tekemälllä dynaamisia venytyksiä käsille, olkapäille, selälle ja rinnalle. Mun verryttelyyn menee kokonaisuudessaan noin viisitoista viiva kakskyt minuuttia. Uskon, että verryttely on yksi syy siihen, että olen tähän mennessä säästynyt suuremmilta urheiluvammoilta, joten suosittelen niihin keskittymistä ja panostamista. 

Hyvin suunniteltu on jo puoliksi tehty!

Tuo on ollut kautta aikojen mun yksi lempimotoista. Uskon siihen täysin! Joten jos et ole tyytyväinen omaan tapaasi saada treenejä toteutettua arjessa –> ehkä hyvällä suunnittelulla siihen voisi saada hieman enemmän puhtia ja varmuutta siihen, että saat ne toteutettua. 

IMG_0017001 

PSSTTT… Meillä oli keskiviikkona Tomi Rehellin kanssa mahtavat kuvaukset, joista voit käydä katsomassa tunnelmia instagramissa @susanna_mustajarvi. Täällä blogin puolella kirjoittelen siitä ensi kerralla, ja saatte nähdä myös muutamia kuvia. Joten stay tuned!!

Musta voit käydä lukemassa myös jutun GoGo Liikuntakeskuksen sivuilta –> www.igolehti.fi

Ihanaa pääsiäistä kaikille!!

★Susanna

 

Leave a Comment

sing in to post your comment or sign-up if you dont have any account.